Hout - Reisverslag uit Gualala, Verenigde Staten van Joopenangelinelangsdepacific - WaarBenJij.nu Hout - Reisverslag uit Gualala, Verenigde Staten van Joopenangelinelangsdepacific - WaarBenJij.nu

Hout

Door: Joop

24 Juli 2016 | Verenigde Staten, Gualala

Plek bodega bay

De tent staat weer, onder eucalyptus bomen.., mijn favoriete boom..., nou ja, na de redwoods.., maar een boom die me dierbaar geworden is door mijn reizen in verre streken, Peru en Bolivia en ik heb een keer over een loopbrug gelopen in Australië aangelegd hoog in een eucalyptus bos, waar je langs slapende koala 's liep... Hout was het thema dat me vandaag qua blog bezig hield, fietsend langs eindeloos veel houten hekken, ook zoiets waar ik een sterke fascinatie bij heb. Kilometers lang paaltjes in alle lengtes, diktes en vorm, krom, vervallen, bemost, overgroeid , scheef en krom, in een eindeloos heuvelende , slingerende reeks achter mekaar, met vanalles erachter, de oceaan, prairies,farms en heuvelland...De eerste 50 km van vandaag gingen er langs, deze paaltjeshekken , overigens afgewisseld met die bekende ranch of corral hekken, (arendsoog., Of westerns) drie planken horizontaal, opgespijkerd aan staande paaltjes...., Ook vaak een betje scheef gezakt, en langgerekt langs de weg..en daarachter dus steeds die prachtige uitzichten over oceaan, woeste kust, velden, rotsformaties.... Heel veel leegte, de hekken bedoeld om land af te palen voor de schapen.., of gewoon je eigendom. Hout is alom tegenwoordig op onze trip,natuurlijk veel bomen en bos , en alle huizen zijn van hout, ( of golfplaten..,soms stuc of steen), maar ook oevers en stranden liggen vol met aangespoelde bomen, takken en stronken. Door wind en stroming zilverkleurig uitgebleekt en in grillige of juist gladgeslepen vormen. het is hier ook de gewoonte om dooie bomen gewoon te laten staan, waardoor overal in bossen, die zilveren of zwarte staken opduiken. ook in moerassen en meertjes staan ze, dooie staken..mysterieus te wezen. Genoeg over dat hout, want ondertussen hebben we vandaag de allermooiste tocht gefietst.., onbeschrijflijk mooi land, wijd en woest, natuur die ik in Europa niet ken. We verzuchten bij onze wachten op elkaar stops alleen maar ..wat is dit onbeschrijflijk mooi..en dan fietsten we allebei i onze eigen vervoering en tempo weer door. Farms, met veel land, af en toe een estate.., kapitale woonhuizen op waanzinnig mooie plekken aan zee..., maar vooral veel paaltjeshek en leeg land.
Het laatste stuk was strak langs de oceaan, omhoog geklommen via zwaar verzet, maar op balkonhoogte, langs de steile wanden.., hoofd op gelijk niveau als de zeearenden, onwijs prachtig....Ineens begon het de laatste 20 km te veranderen, links van ons dat fantastische land, maar de beaches werden voller, op parkeerplekken auto's , weekend voor de sanfrancisco mensen..., overigens ook een strandje met zeehonden en pelikanen ertussen door..,ineens een gezellig dorpje met eettentjes en onze laatste winkelmogelijkheid..., want tot deze campsite in de dunes.., onder de eucalyptus bomen is er niets... Weer gefietst met een biertje en een wijntje, blikje bonen en soort van opgerolde pizza...,toch nog 10 km met bergjes...het contrast met gisteren kon niet groter..., want gisteren hielden we een dag stil, verjaardag vieren, in een appartement aan zee, terras, jakoezie om onze moeie benen te strelen , van een Deense eigenaresse die fietsen, Hollands en verjaardag spontaan vertaalde in een prettige regeling. En in Amerika kun je beter zelf een verjaardagsmaal maken, dan in een restaurant eten.., dus zaten we op ons terras aan , jawel, oesters, ham en meloen, geroosterde tonijn en andere heerlijkheden.., de ondergaande zon maakte het feestje compleet...nog anderhalve dag fietsen en dan zijn we er..., we willen eigenlijk gewoon doorfietsen naar Mexico....

Verstuurd vanaf mijn iPad

• 24 Juli 2016 - 23:05

Jeroen:

We genieten weer met jullie mee en ook wel met een beetje jaloezie